EN 15085

PN-EN ISO 15085 – Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych

Norma EN 15085 określa wymagania dotyczące jakości spawania w przemyśle kolejowym, obejmując zarówno produkcję nowych, jak i modernizację istniejących pojazdów szynowych oraz ich komponentów.

Główne założenia normy:

  • Klasyfikacja zakładów wg poziomów certyfikacji (CL1–CL4),
  • Ocena kompetencji spawaczy i operatorów (w tym operatorów robotów),
  • Wymóg zatwierdzenia procedur spawalniczych (WPQR) wg PN-EN ISO 15614,
  • Zgodność z wymaganiami nadzorczymi, np. zgodność z dokumentacją techniczną klienta (rysunki, standardy kolejowe),
  • Dokumentacja spawalnicza (WPS, dzienniki spawania, protokoły kontroli).

Zastosowanie cobotów (robotów współpracujących):

  • Coboty mogą być stosowane do zautomatyzowanego spawania detali kolejowych, zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest wysoka powtarzalność i precyzja.
  • Operator cobota musi posiadać kwalifikacje wg normy EN ISO 14732, a sam proces spawania z jego użyciem musi być objęty WPQR.
  • Cobot może pomóc w realizacji powtarzalnych zadań w wymagających pozycjach, zwiększając efektywność i jakość.

Spawanie laserowe a EN 15085:

  • Laser może być stosowany jako dopuszczona technologia spawania, jeśli proces zostanie zakwalifikowany i spełni wymagania WPQR.
  • Spawanie laserowe sprawdza się szczególnie przy cienkich blachach oraz tam, gdzie wymagana jest wysoka estetyka spoiny i minimalne odkształcenia.
  • Operatorzy muszą mieć odpowiednie przeszkolenie, a procesy powinny być monitorowane i dokumentowane zgodnie z normą.

Dlaczego warto wdrożyć EN 15085:

  • Umożliwia udział w przetargach i projektach kolejowych w całej Europie,
  • Buduje zaufanie klientów instytucjonalnych (np. producenci wagonów, lokomotyw),
  • Ułatwia wdrażanie nowoczesnych technologii jak coboty i spawanie laserowe w rygorystycznym środowisku kolejowym.